Projectomschrijving
Porsche 911 E Targa
De benaming 911E komt voort uit het Duitse woord voor injectie: Einspritzung. Het mechanische injectiesysteem 'MFI' dat werd gebruikt op de 911E en de 911 S. Dit systeem werd door Porsche, in samenwerking met Bosch, ontworpen. Hierdoor werd lucht-benzine mengsel beter controleerbaar en kon de benzine beter gelijkmatig (vergeleken met de carburateurs) naar de cilinders worden geleid en kon beter worden voldaan aan de emissie eisen van die tijd. Het E-type, evenals de 911S, hadden beide ook een nieuw en verbeterd ontstekingssysteem die een grotere vonk gaf op de bougies.
In 1967 bracht Porsche de 911 Targa op de markt. Deze uitvoering was vernoemd naar de vele overwinningen van Porsche bij de Targa Florio races op Sicilië. Porsche combineerde bij de Targa het gevoel van de cabrio met het comfort en de veiligheid van de coupe, middels de rolbeugel die ter hoogte van de B-stijl over de auto loopt. De eerste types hadden een uitritsbare plastic achterruit, softwindow genaamd. Vanaf 1969 werd de Targa met een vaste achterruit geleverd.
Met als doel de luxe 911 te worden binnen de serie werd de 911E standaard geleverd met (comfort pakket): geventileerde schijfremmen, aluminium calipers, velour tapijtset, leder stuurwiel, zware rubberen bumperstrips en goudkleurige Porsche type aanduiding (voor 1972). Van de 911E 2.4 (alle uitvoeringen) zijn er 4406 gebouwd.
Aangeboden: 911 E Targa 2.4 (1971, Silver)
De vorige eigenaar uit Hamburg heeft deze Targa in 2000 gekocht op de Essener Motorshow van de firma PS Automobile, een Duits bedrijf met een goede naam, gespecialiseerd in klassieke Porsches.
In 2009 is de motor geheel gerenoveerd, waarvan een fotodocumentatie aanwezig is. In de periode van januari 2011 t/m augustus 2011 is de carrosserie en het interieur geheel gerestaureerd. Ook van die restauratie is een fotodocumentatie voorhanden. Hieruit kan worden opgemaakt dat de auto geheel is ontmanteld en weer opnieuw is opgebouwd. De beide deuren zijn tijdens de restauratie thermisch verzinkt.
Deze 911 Targa, van modeljaar 1972 is gebouwd met het zeldzame ‘olieklepje’. Zoals een Porsche ingenieur het ooit mooi kon uitdrukken; Porsche F-modellen zijn niet luchtgekoeld, maar oliegekoeld. Om die oliekoeling nog meer te optimaliseren, verplaatste Porsche de olie vulopening naar de buitenkant. Dit was alleen het geval bij de 911 2.4 modeljaar 1972. De reden dat de vulopening na 1 productiejaar toch weer is teruggebracht naar de traditionele plaats in het motorcompartiment is, dat onkundig personeel van benzinestations het klepje aanzagen voor de vulopening voor benzine, met alle gevolgen van dien.
Er zijn in totaal van alle modellen maar 1963 stuks geproduceerd met het olieklepje. Doordat dit type met olieklepje erg zeldzaam en geliefd is bij verzamelaars, liggen de prijzen voor de 911 uit dit modeljaar ook hoger dan dezelfde types zonder het olieklepje.
Deze Porsche 911E targa wordt verkocht met het 'MK CLassic Approved' label. Wellicht overbodig te vermelden dat dus ook deze 911 voor de toekomstige eigenaar, naast een permanente glimlach, ook een goed rendement zal opleveren.
SOLD
* Prijzen en informatie op deze site is onder voorbehoud van fouten en/of wijzigingen.