Projectomschrijving

Algemeen

In 1967 bracht Porsche een gelimiteerd aantal race versies van de 911 op de markt, met als doel de grenzen van deze Porsches te verkennen. In eerste instantie werden er 4 prototypes gebouwd, kregen typenaam 911R en de focus lag hoofdzakelijk op gewichtsreductie. Deze super lichtgewicht versies waren de eerste van de reeks 911 Porsches waarmee de GT races 40 jaar lang werden gedomineerd. Terwijl deze types initieel alleen waren ontwikkeld voor de races, heeft Porsche er ook een 20-tal van gebouwd voor hun eigen klanten.

In 1970 werd de 911R opgevolgd door de 911 S/T. Dit was een doorontwikkeling op het concept en deze Porsches werden in 1970 en 1971 gebouwd met een 2.3 en 2.5 twin spark motor met maar liefst een vermogen van 260 PK.
Deurpanelen werden vervaardigd uit aluminium en wielkasten, bumpers en kofferdeksel uit licht gewicht kunststof materialen. De 911 S/T werd hoofdzakelijk gebruikt voor rally's en exacte productie aantallen zijn niet bekend (omstreeks 30 stuks). Vele succesen in de rallysport werden in een 911 ST op naam gezet door de Zweed Bjorn Waldegaard met navigator Lars Helmer.

Aangeboden: 911 2.5 S/T (1973, Slate Grey)

De 911 S/T is, na de 911RS, het meest geliefde model dat door liefhebbers wordt nagebouwd. Kwaliteitsverschillen met betrekking tot restauratie en ombouw van de Porsches die in de markt worden aangeboden is erg groot.

Deze 911 is gebaseerd op een nagenoeg perfecte 911 2.4 T uit 1973. Er is erg lang gezocht naar een goede basis, zonder schade of roestproblemen. In een tijdsbestek van 2 jaar is deze 911 zeer deskundig 'Body Off' gerestaureerd en omgebouwd naar een ST uitvoering. Er is, zonder kosten in ogenschouw te nemen, uitsluitend gewerkt met duurzame en hoge kwaliteitsproducten.

Bij de opbouw van deze 911 is er streng op gelet dat aanpassingen 'periode correct' zijn doorgevoerd, overeenkomstig de gestelde eisen van de FIA, zodat deze 911 ook ingezet kan worden in de historische motorsport.

Carrosserie

Geheel gestript en ontlakt + Dorpels vervangen (voor zekerheid) + Vooras vernieuwd (ook hier geen roest) + Zijpanelen achter vervangen door, nieuwe, originele Porsche RS-panelen + Spatbord rechtsvoor vervangen + Alle wielkasten uitgerold + Accubak verwijderd (voor betere koeling remmen, toegestaan door FIA) + Alle verstijvingsdelen nagelast + 14-delige verstijvingsset ingelast + Voor- en achterklep vervaardigd van beste kwaliteit GFK + Lichte motorklep grill + voor- en achterbumper van beste kwaliteit GFK + Struttbar RSR ingelast + Koelsleuven in voorbumper + Handgemaakte en exact passende rolkooi met uitneembare buizen aan flanken + Rolkooi blank gepoedercoat + Geheel meerlaagse lakopbouw van hoogste kwaliteit in originele Porschekleur 'Schiefergrau'

Chassis

Nieuwe Bilstein dempers met grote remogen, fusee aangepast (20mm) + Nieuwe veerpoten met aangepast camber + Demping voor 160/160 + Demping achter (220/180 + Hol geboorde torsiestangen 22mm voor + Hol geboorde torsiestangen 28mm achter + Poly- teflon draagarmen voor, nieuw + achter, nieuw + Instelbare veerpoten, nieuw + Nylon bussen veerpoot, nieuw + Stuurinrichting verhoogd + Turbospoorstangen, nieuw + Lichtmetalen draagarm achter, zwarte poedercoating + Vooras volledig gepoedercoat + Nieuwe wiellagers voor en achter, nieuw + Volledig verstelbare stabilisatoren Unibal 19mm voor en achter, nieuw

Remmen

Geperforeerde remschijven voor en achter, nieuw + Grote remklauwen voor, nieuw + Remleidingen voor, nieuw + 23mm speciale hoofdremcylinder + Staal gevlochten remslangen compleet, nieuw + Koperen remleidingen compleet, nieuw + Speciale remblokken, nieuw + Racing remvloeistof

Transmissie

Versnellingsbak type 915, volledig nieuw opgebouwd + 7:31 Kroon- en pionwiel, nieuw + Sperdifferentieel, nieuw + Schakelbok met shortshiftsysteem en verlengde schakelhefboom, nieuw + Nieuwe aandrijfassen

Elektrisch systeem

Alle instrumenten volledig gereviseerd + Toerenteller 10.000 toeren + Nieuwe tank en olietank sensor + Nieuwe koplampen + Nieuwe 911-R Achterlichten +
Nieuwe, lichtgewicht sport startmotor + Speciale lichtgewicht accu + Ventilatie herzien en geminimaliseerd + Gefreesde accuhouder met geintegreerde nood massaschakelaar + Kabelboom ontdaan van onnodige kabels + Tripmaster, nieuw + Leeslampje met flexibele hals, nieuw

Motor

2.5 liter korte-slag, vermogen van ca. 260 PK, prima voor dagelijks gebruik met veel koppel + Vernieuwde carter behuizingsboring + Carter doorstroming van binnen geoptimaliseerd + Carter volledig geborgd + Cilinderinhoud opgeboord + Alle schroefdraad uit versterkt staal + Olie bypass geoptimaliseerd en oliepomp van 964 gemonteerd + Lichtgewicht krukas en uitgewogen + RSR vliegwiel met aluminium koppeling + H-drijfstangen + Speciale racezuigers + Cilinderwand nieuwe NiCaSil + Speciale cilinderkoppen met grote kanalen, speciale zittingringen voor optimale doorstroming + Speciale klepveren + Gesmede tuimelaars + Hoog Spruitstuk + 46mm carburateurs + Dubbele ontsteking + PMO's + Honingkleurige GFK Motorbehuizing + uitlaatsysteem, nieuw + speciaal eindstuk met 3 uitgangen + 2 HKZ ontstekingshuizen en spoelen

Oliekoeling - Benzinesysteem

Groter oliereservoir + Thermostaat van 2.7 RS + Oliekoeler in voorste wielkast, nieuw + Nieuwe olieleidingen + Aluminium beschermende bekleding achter koeler + 85 liter benzinetank met centerfiller + Nieuwe brandstofpomp + Nieuwe brandstofleidingen

Opties

Alle rubbers vernieuwd + Nieuwe voorruit met zonnebaan in Scarlettrood + Porsche letters in Scarlettrood + Gegoten Makrolon achterruit met RVS geperforeerde ruithouders + 911-R louvre zijruiten + Makrolon zijruiten met schuifvenster + Makrolon zijraampjes met bal ventilatie + 7 inch voor- en 8 inch achtervelgen, glasparel gestraald en blank gepoedercoat + voor- en achterklep houders uit aluminium

Interieur

Compleet RS lichtgewicht tapijt set + Dashboard en hemelbekleding bedekt met vilt (zoals 911-R) + Schroth 5-punts gordel + 36cm suède stuurwiel met gepolijste aluminium spaken + RS lichtgewicht deurpanelen + ST zetels + Aluminium pedalen met aangepaste koppeling + Bodemplaten in aluminium met anti-slip oppervlak + Blusapparaat

Prijs: SOLD

Deze Porsche wordt verkocht met een 'MK Classic Approved' rendementsgarantie van 10%

 

Prijzen en informatie op deze website is onder voorbehoud van fouten en/of wijzigingen.

 

Collectie